Varför prata om ålder?

”Herregud Carita, är du så gammal? Det kan man inte tro om dig! Du ser mycket yngre ut, och har inte alls det sättet att vara på som andra i din ålder har.”

Det fick jag höra när jag var på arbetsplatsbesök och satt och pratade lön med några medlemmar på en skola. Det var i samband med att jag berättade att jag var med på den tiden när vi hade ett tariffsystem för lönesättning. Jag berättade även att jag är 56 år gammal.

Jag förstår av kommentaren att döma att det finns en föreställning om vad jag ska förväntas ägna mig åt och hur jag förväntas se ut och uppföra mig vid min ålder. ”Åldersnormen ” träder in. Den är inte positiv. Den kan till och med vara diskriminerande. Grunden för åldersdiskriminering är just allmänna föreställningar om hur äldre respektive yngre är, vad vi klarar av och vilka drivkrafter vi har.

När det gäller diskriminering utifrån kön så säger man att man kan behöva ta på sig ”genusglasögonen” för att bli medveten – i detta fall behöver vi ta på oss ”åldersglasögonen”. Vi behöver vara medvetna om att åldersdiskriminering finns, att många av oss utför handlingar som kan vara diskriminerande.

Vilka generella drag eller uttryck tar sig denna form av diskriminering då?

 En rapport från DO -, ”Åldersdiskriminering i svenskt arbetsliv”, visar att det är rekryteringssituationer som är särskilt kritiska och att både yngre och äldre diskrimineras i dessa situationer. Ett annat exempel på diskriminering är äldre inte får tillgång till eftertraktade resurser som möjliggör meritering och utveckling. Rapporten visar också att åldersskämt mot både yngre och äldre finns som en form av en sällan ifrågasatt vardagsdiskriminering.

Ålder i sig säger egentligen inte så mycket om mig som person. Vi är ju så mycket mer än vår ålder.

Själv har jag landat i min yrkesroll, jag är hungrig på utveckling och jag vill lära mig nytt. Dessutom har jag tid och viljan.

Jag som har skrivit detta blogginlägg heter Carita Holmqvist, är ordförande för rådet för jämställdhet och likabehandling.

Om jamochlika

Lärarförbundets råd för jämställdhet och likabehandling är rådgivande till förbudets styrelse. Rådet arbetar med att på olika sätt bevaka och främja jämställdhets- och likabehandlingsfrågorna inom och utom förbundet.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Varför prata om ålder?

  1. Johanna skriver:

    Det jag reagerar på är den första meningen. Precis som redan nämnts i den här artikeln så är man så mycket mer än sin ålder. När man är i en viss ålder förväntas man vara på ett visst sätt men man ska inte dra alla över en kam. Man behöver inte slänga ur sig saker som ”Oj är du så gammal? Du ser ju så mycket yngre ut och du gillar inte att sticka som alla andra i din ålder.” Det kan ju verkligen såra en person, samtidigt som det kan göra en annan person glad. Det handlar om tolkning. Var noga med vad ni säger.

  2. Olivia skriver:

    Jag tror absolut att åldersnormen kan vara diskriminerande. Men jag tror att det är lätt, precis som med könsnormen, att människor placerar in andra i fack för hur man är som person utifrån dess ålder. När vi möter en människa för första gången så målar vi upp en bild hur den personen är, utifrån kön, utseende men också ålder. Det sker omedvetet. Jag tror inte heller att det är lätt alla gånger att upptäcka när åldernormen kommer in, eftersom att jag tror att alla personer har den och det är bara när den bryts som man märker av den precis som med alla normer, när t.ex. en äldre person är ett teknikfreak så märks den väldigt tydligt.
    Egentligen så definierar inte åldern vad en människa kan, vill göra eller vad den har varit med om även om åldersnormen säger att äldre människor ska vara visa för att de har levt igenom så himla mycket. Visst kan det vara sant i vissa fall, men även yngre människor kan ha upplevt mycket och vara så kallat ”visa.”
    Men det här får mig att undra, vad exakt är det som kan falla in i termen ålderdiskriminering? Det finns så mycket i vår vardag som definieras av vår ålder och jag tror att det är många människor som inte har så stor koll på åldersnormen egentligen. Bara hur vi bemöts av butiksbiträdena i affärerna är en sån grej som kanske vissa reagerar på, som tonåring får jag och säker många med mig blickar på mig så fort vi stiger in i affären. Det känns som att de dömer en direkt för att man är tonåring och antar omedelbart att jag är där för att stjäla något, även om den tanken aldrig på tusen år skulle komma upp i mitt huvud. Men om en person ser lite äldre ut så går biträdena istället fram och frågar om personen behöver hjälp, vilket mest beror på att de ser mer fredliga ut eller vad? Jag ska inte säga att det händer i alla butiker, för det gör det inte, men det händer då och då att man får den klassiska dömande blicken från andra sidan disken på sig. Jag tycker själv klart att det kan vara obehagligt och man känner sig lite illa till mods när man är i sådana situationer och det finns säker många exempel på när man kan bli diskriminerad för sin ålder.
    Det är självklart synd att människor blir orättvist behandlad för sin ålder, men jag ska vara helt ärlig så tycker jag inte att detta är det största problemet vi har i samhället idag. All diskriminering är diskriminering och fel men jag tycker personligt att det skulle kännas värre att bli diskriminerad för t.ex. mitt kön eller ursprung. Men det är nog mest för att jag inte i alla situationer hade räknat det som diskriminering om det var för min ålder, det där i butiken är ett ganska klart case men jag vet inte om det skulle kunna vara tillräckligt för att anmäla någon för den känslan man fick? Därför tror jag att det skulle behövas mer information för att öka kännedomen kring just ålderdiskriminering, så att fler människor blir medvetna om det!!

Kommentera

