Lärare sätter spår i elevers värdegrund

Elever möter lärare varje dag!

Elever är varandras och lärarens arbetsmiljö och reflektionsplank varje dag!

Lärare sätter spår i framtiden varje dag!

Jag kunde inte, när jag satt och funderade kring mitt blogginlägg, låta bli att blicka tillbaka på Lärarförbundets slogan ”Lärare sätter spår i framtiden!” Den är gammal men inte särskilt utsliten! Idag är den högst aktuell och jag tänker inte minst på den när jag läser min kollega Elisabeths blogginlägg här nedan. Om denna slogan är något jag triggas av så borde jag välja läraryrket som blivande student eller stanna kvar i det som yrkesverksam lärare. Men så är inte fallet alla gånger.

”Lärare sätter spår i framtiden” handlade då, 2004, mycket om yrkesval och uppseendeväckande alternativa vägskyltar togs fram för att gestalta vad man syftade på. Jag tänkte redan då, som ungt kongressombud, att innebörden är så mycket större. Lärare sätter spår i framtiden, inte bara vad gäller yrkesval, måluppfyllelse eller konkurrenskraft för den nation man arbetar i utan kanske inte minst vad det gäller värdegrund.

Som lärare stöter och blöter jag mina egna värderingar och samhällets gemensamma värderingar med de elever jag möter varje dag. Då spelar det roll vad jag har med mig i min egen värdegrund. Den ska jag både kunna dela, utmana och omvärdera. Det är nu jag kommer til min poäng med kopplingen värdegrund och spår i framtiden.

Jag är öppet homosexuell som person, det påverkar ju naturligtvis även min yrkesutövning. Inte nödvändigtvis att just den sexuella läggningen påverkar min yrkesvardag men vad jag har för perspektiv utifrån det påverkar mig och de elever jag möter varje dag! Jag tycker att jag kan tillföra perspektiv som jag inte hade kunnat göra annars. För att ta några exempel så kan det röra sig om när elever könsgeneraliserar och stereotypt beskriver hur killar och tjejer är, det kan handla om familjebildning där deras referensram ibland bara sträcker sig till den traditionella kärnfamiljen eller där personer bryter en eller flera osynliga normer. I dessa situationer kan jag bidra med ett ytterligare perspektiv som kanske i någon form bidrar till elevers utveckling av en egen värdegrund. Jag sätter spår i framtiden!

Jag heter Jens Lindgren och bloggar för Lärarförbundets Jämställdhets- och Likabehandlingsråd. Min spetskompetens inom rådets arbete ärImage HBT-frågor. Jag har på många olika sätt arbetat med detta under mina år som yrkesverksam. Nästa vecka ska jag tillsammans med en annan rådsmedlem, Tanja Jokitalo, möta Lärarförbundet Student för att diskutera rådets arbete samt gemensamma samarbetspunkter med inriktning på HBT. Det ser jag fram emot!

Tack för mig och Du glöm inte att följa vår blogg!

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lärare sätter spår i elevers värdegrund

  1. Amelia Davis skriver:

    Jag håller med om det ovanstående. Lärare har större kraft än vad de kan tro, det märks så tydligt när en lärare vill göra något med den möjligheten och när lärare inte vill. En lärare träffar eleven många gånger varje vecka och har därmed världens möjlighet att påverka eleven, oavsett om det handlar om beteende eller studier. Jag tycker att lärare ska förutom att lära ut, också pusha sina elever till att bli de bästa personerna de kan bli. Det är visserligen inte lärares uppgift att uppfostra eleverna men jag tycker det är deras uppgift att stödja dom.

    Jag tycker att lärare ska ta upp värde frågor, det är jätte viktigt. Om en lärare eller elev bryter normen är det också viktigt att skolan får eleverna att veta att det är okej, det är absolut inget skamligt eller fel med att bryta normen.

  2. jenslindgren2012 skriver:

    Vad roligt att läsa din kommentar Amelia. Det var längesen jag skrev detta men det är viktigt varje dag. Lärare har ett ansvar även enligt läroplanen att fostra elever till goda samhällsmedborgare och att förankra den värdegrund som svensk skola vilar på. Jag tror också som du att lärare som vågar stå för att de står utanför normen, oavsett vilken norm vi syftar på, visar elever att världen är vidare än de i många fall smala normer som vi utsätts för i samhället.
    Hälsningar Jens Lindgren, då lärare, nu rektor och ledamot i Lärarförbundets Jämställdhets- och Likabehandlingsråd

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s