Börja om från början

En sak som ofta sägs om likabehandlingsarbete är att det ska börjas tidigt, så tidigt som möjligt. Med det kan man mena minst två olika saker. Den ena är att man ska börja när barnen är små och går på förskolan. Och det är inte svårt att hålla med om. Ibland sägs det av lärare som undervisar på högre stadier i skolan och någon gång har jag tyckt mig märka en liten underton av en fortsättning …”och har dom inte gjort det så är det ingen idé att vi gör något”.

Men det spår jag tänkte följa i detta inlägg är det andra. Det när man menar att det måste börja på lärarutbildningen, ni vet den som skulle vara minst 18 år om alla fick in just sina intresseområden i den. Det är inte heller svårt att hålla med om. Det klart att alla blivande lärare måste få likabehandlingsperspektivet med sig från lärarutbildningen!

Delegationen för jämställdhet i högskolan gav Karlstads universitet och Linnéuniversitetet medel för att arbeta med ett projekt som gick ut på att lärarutbildare skulle få en ökad kunskaps- och medvetandenivå om genus och jämställdhetsfrågor samt att de skulle få hjälp att hitta strategier för att utmana vardagliga praktiker som motverkar jämställdhet. Man utgick ifrån att det krävs både kunskap och reflektion för att bli medveten och en liten grupp med engagerade lärarutbildare tog sig an projektet. Det omfattade utbildningsdagar, diskussioner, observationer, intervjuer och seminarier. Sex teman återkom i studien: Oklarhet kring jämställdhetsbegreppet, oklarhet kring genusbegreppet, vardagsprat, återskapande av könspolaritet, tal om individen och organisation. (Läs hela rapporten: http://www.hsv.se/download/18.1413da98135538a93ad8000299/DJ-lararutbildningen-jamstalldhet-genus.pdf)

Slutsatserna känns igen från andra projekt och undersökningar från andra nivåer i utbildnings-systemet. Begreppen jämställdhet och genus används ofta oreflekterat och om man inte har en fördjupad förståelse för hur genus görs i vardagen finns risken att både könsblinda och heteronormativa praktiker fortsätter. Utan att problematiseras. I ovan nämnda studie såg man att inom vardagspratet förekom till och med diskriminerande inslag. En annan slutsats som känns igen till exempel från förskolan var att lärarutbildarna hävdade att de utgick från individen och att det också var något som de lärarstuderande skulle använda sig av ute i verksamheten. Lika viktigt som på förskolan (och hela skolsystemet därefter) är det förstås på högskolan att först få syn på de mönster som finns på gruppnivå för att sedan bemöta varje individ på ett individanpassat sätt.

Poängen är att var man än verkar inom skolsystemet så krävs kunskap om likabehandling och varje diskrimineringsgrund. För att få syn på mönster och förstå dess mekanismer behöver man börja med att generalisera och kategorisera. Först därefter kan man bemöta varje barn/elev/student som den unika individ hen är och låta hen utvecklas till ett original och inte en kopia.

Så jag tycker inte att det är viktigt att börja tidigt. Jag tycker det är viktigt att börja där vi är. NU!

Jag heter Eva-Lena Embretsen och är ledamot av Lärarförbundet Jämställdhets- och likabehandlingsråd och arbetar till vardags på Pedagogiskt Utvecklingscentrum vid Högskolan Dalarna. Jag är legitimerad grundskollärare 1-7 i sv, so och engelska och nybliven fil mag i pedagogik.

Om jamochlika

Lärarförbundets råd för jämställdhet och likabehandling är rådgivande till förbudets styrelse. Rådet arbetar med att på olika sätt bevaka och främja jämställdhets- och likabehandlingsfrågorna inom och utom förbundet.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Börja om från början

  1. Josefin skriver:

    Bra skrivet, som du säger är det aldrig för sent att börja med likabehandlingsplanen och det är ologiskt att säga att om de inte lärt sig det vid en viss ålder så är det för sent. Det är viktigt att lära sig att behandla varje som en individ och inte som en i mängden.
    Mvh Josefin

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s