Lärares vanliga arbete leder till mer jämlikhet och jämställdhet

Laptop 001

Häromdagen hade jag ett on-line-seminarium om öppna digitala lärresurser. En av deltagarna berättade om en uppgift han hade gjort med hjälp av UR-film och Skydrive. Hans vuxelever skulle genomföra uppgiften innan lektionen, så vi kom osökt in på frågan om hur många som har tillgång till dator och internet privat.

Deltagarna i seminariet hade uppfattningen att i stort sett alla, både i ungdomsskolan och på vux har både dator och internet. Den enda skillnaden ansåg de vara hur ny utrustningen var och hur många som delade på samma dator eller om man hade en egen. Självklart hade skolorna erbjudanden om att göra uppgifterna på skolan när eleverna fick dem för dem som eventuellt inte hade egna lösningar. Men om den tiden var alltför ”obekväm” kunde alla plötsligt göra sina uppgifter hemma. Detta gällde särskilt ungdomsskolan.

Till saken hör att gruppen av studerande på vux till stor del bestod av nyanlända. Och av dem var de flesta kvinnor. Läraren hade lagt märke till att dessa kvinnor allt oftare och lättare fick tillgång till datorn i hemmet med hjälp av de uppgifter de fick från skolan.

Under seminariet tänkte jag inte så mycket på detta, men utbildningen ingår i ett EU-projekt där man ska redovisa hur jämställdhet och jämlikhet behandlas under seminarierna. Så när jag skulle skriva i loggboken om just detta insåg jag att det ovanstående i allra högsta grad handlade om båda sakerna. Det är helt enkelt ett utmärkt exempel på hur det helt vanliga arbetet i skolan även ger effekter inom jämlikhet och jämställdhet.

Jag tror att effekterna blir större och mera långtgående ju mer kunskaper man har om jämlikhet och jämställdhet, och hoppas att alla lärare får möjlighet att få den kompetensutveckling de behöver för att kunna arbeta medvetet mot diskriminering av alla former.

Jag heter Eva-Lena Embretsen, är ledamot i Lärarförbundets Jämställdhets- och likabehandlingsråd och arbetar vid Pedagogiskt Utvecklingscentrum Dalarna (PUD) vid Högskolan Dalarna.

Annonser

Om jamochlika

Lärarförbundets råd för jämställdhet och likabehandling är rådgivande till förbudets styrelse. Rådet arbetar med att på olika sätt bevaka och främja jämställdhets- och likabehandlingsfrågorna inom och utom förbundet.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lärares vanliga arbete leder till mer jämlikhet och jämställdhet

  1. Isabelle skriver:

    Jag håller definitivt med dig om det du skrivit, att förutsättningarna för jämställdhet och jämlikhet i vardagen påverkas väldigt mycket av hur man bemöts i vardagssituationer som exempelvis utbildningssammanhang. Får lärare och människor med möjligheten att påverka kunskapen om hur de kan hjälpa samhället att bli mer jämlikt och jämställt så tror jag att de kommer att ta varje chans de får att påverka. Deras inverkan ger effekter på jämlikheten och jämställdheten i samhället då de får både studenterna och deras anhöriga att respektera vikten av en utbildning.

    Men det är inte bara exempelvis lärarna som måste hjälpa till på de sätt som de kan, utan även vi ”vanliga” människor i samhället kan och måste arbeta mot ett samhälle där alla lever efter samma villkor genom att t.ex. stödja en vän som man vet blir orättvist behandlad i hemmet. Hjälper alla till på det sätt som de kan så ger det som du säger effekter som är både större och mer långtgående, som de brukar säga: många bäckar små!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s