En jämlik skola är innovativ

bild sovande student

I mitt arbete på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) utbildar jag skolchefer skolpolitiker och rektorer i en utbildning som heter ”Leda och styra för hållbar jämställdhet”. Denna utbildning är en växelverkan mellan jämställdhet och kvalitetssäkring och syftar till att chefer och politiker ska jämställdhetsintegrera skolan och åtgärda de kvalitetsbrister som finns i verksamheten.

Nedan följer ett axplock av de kvalitetsbrister jag påtalar:

  • Pojkar presterar sämre resultat
  • Flickor upplever psykisk ohälsa
  • Elevernas utbildningsval är könsstereotypa
  • Få män vill bli lärare
  • Läromedel är könsstereotypa
  • Genus är inte integrerat i ämnesundervisningen
  • Pojkar får kosta mer i skolan
  • Könskränkningar är vanligt förekommande

SKL beskriver medvetet dessa mönster som kvalitetsbrister för utan jämställdhet har vi ingen kvalitet i skolan. Så länge kommunens skattepengar fördelas olikvärdigt och så länge elever könsdiskrimineras kan vi inte prata om god kvalitet. Så länge verksamheten inte lever upp till de uppsatta målen i läroplanen och de egna styrdokumenten har vi ingen kvalitet.

Vad händer då när skolcheferna och skolpolitikerna fått höra denna drapa? Jo, i de flesta fall säger någon:

– Det här var inget nytt. Allt det här har jag hört förut!

Jag: – Du har fullkomligt rätt. De här mönstren har funnits i 40 år! Flickor har till exempel haft bättre skolprestationer ända sedan vi fick könsuppdelad statistik 1969. Utbildningsvalen har sett likadana ut i decennier. Frågan är väl snarare vad ni har gjort åt saken när ni vetat om problemen så länge?

Nu breder tystnaden ut sig.

–          Om ni har känt till kvalitetsbrister i decennier, vad har ni vidtagit för åtgärder för att motverka dessa? Hur mycket pengar har ni avsatt för att åtgärda bristerna? Hur ser era handlingsplaner ut för att komma åt problemen?

Nej, det är inget nytt man får lära sig, utan det nya består i att man tar tag i problemen. Den skolledning som lyckas ta fram åtgärdsplaner, avsätta pengar och integrera arbetet i det ordinarie kvalitets- och uppföljningsarbetet, den har gjort något som är unikt, innovativt och entreprenöriellt.

Eftersom vi aldrig upplevt ett jämlikt samhälle och en jämlik skola är varje steg i den riktningen en innovation.

Är du nyfiken på denna utbildning? Här finns mer information: http://www.skl.se/vi_arbetar_med/jamstalldhet/hallbar-jamstalldhet/startpaket

Torbjörn Messing, ledamot i Lärarförbundets råd för jämställdhet och likabehandling

Annonser

Om jamochlika

Lärarförbundets råd för jämställdhet och likabehandling är rådgivande till förbudets styrelse. Rådet arbetar med att på olika sätt bevaka och främja jämställdhets- och likabehandlingsfrågorna inom och utom förbundet.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s