”Global action week” 5-11 maj – vaddå??

Utbildning för alla är väl en självklarhet idag 2014. En mänsklig rättighet, tänker jag.
”Global action week” arrangeras varje år och syftar till att påminna ALLA länder och regeringar om FN;s millenniemål som fastställdes år 2000 i Dakar – ”Education for all 2015”( Utbildning för alla barn år 2015). Tyvärr går det långsamt framåt. Idag saknar 57 miljoner barn tillgång till grundskola (år 1-7). Flickor dominerar denna grupp.

Även i dem länder där alla barn har tillgång till grundskola finns det brister. I år är fokus under ”Global action week” fler speciallärare för elever i behov av särskilt stöd. Något som har bäring på just detta att alla har tillgång till skola i ett land, men vilken kvalité är det på den? Finns det möjlighet för alla barn/elever att lyckas? Att få möjligheten till ett bra liv!

Vad är det som gör att vi vuxna/samhället inte satsar på det viktigaste vi har, barn och elever, så att dem alla får en chans att bli kreativa, kritiska och demokratiska samhällsmedborgare? Det som vi alla står och säger att vi vill skapa. En förutsättning för vår stads och vårt lands utveckling och fortsatta demokrati.

Genom vår skollag och läroplaner i Sverige fastställer de nationella politikerna målen i Riksdagen. Där är alla eniga om vad som behöver göras. Sedan händer det något på vägen till mej som lärare i klassrummet, i mitt möte med varje elev. Helt plötsligt känns det inte så viktigt för de lokala politikerna att leva upp till lagtexten i Skollagen. I lagtexten står det om alla människors lika värde, jämställdhet, solidaritet mellan människor…. ”I utbildningen ska hänsyn tas till barn och elevers olika behov. Barn och elever SKA ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt”(kap1.§4). Med sådana skrivningar i skollagen duger inte ett svar ”pengarna är slut”, ”vi har ingen mer speciallärartid”. De lokala politikerna måste börja prioritera utbildning för att säkra att det uppväxande släktet kan ta över vår stad, vårt land. Ett land där alla individer oavsett kön har en möjlighet att lyckas och passa in i vår gemensamma framtid.

Gå in på länken http://www.unite4education.org och delta i EI:s namninsamling – skriv på för bättre utbildning!

Jag som skrivit detta heter Angelika Molander och sitter med i Lärarförbundets Råd för jämställdhet och likabehandling och som förtroendevald ledamot i Lärarförbundets förbundsstyrelse.
p.s Glöm inte att rösta nu i maj i EU-valet och i kommun-, landstings- och riksdagsvalet i september d.s

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till ”Global action week” 5-11 maj – vaddå??

  1. Elin Lindblom skriver:

    Jag tycker det är bra att man tar tag i alla människors lika värde, jämställdhet, solidaritet mellan människor eftersom det är nu är 57 miljoner barn som inte har rätt till skola är ett mycket oroväckande antal. Alla barn ska ha rätt till skola och utbildning just och jag tycker det är rätt att politiker bör prioritera utbildning för en bättre framtid. Eftersom barn är vår framtid bör vi satsa stort för att alla barn ska få gå i skola. Barn ska som sagt få stöd och stimulans så att de kan utvecklas och blir förberedda inför framtiden. Man bör fastställa fler skollagar runt om i världen där alla barn ska ha rätt till skola och utbildning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s